Selamat Datang Ke Syaf Delight

Selasa, 26 Jun 2012

macaroon


Salam semua..dikesempatan yang ada nie SD nak syer sejenis resepi cookies yang diperbuat dari putih telur yang diberi nama macaroon..comel sangat..orang cakap macaroon nie mahal harganya.,dalam pasaran biasanya sekitar RM2.50 sebiji..mahal kan? harganya jadi mahal sebab nak membuatnya pun padan la dengan harganya kena banyak bersabar n leceh cikit..nie kali kedua SD try buat..teringin sangat..geram pun ada sebab comel sangat..masa mula-mula buat dulu jadi mcm apa entah..tapi dapat la juga rasa sikit sedap juga pastu apalagi jadi habuan tong sampah la jawabnye..masih banyak lagi yang perlu di eksperimen tentang macoroon ni untuk jadikan ia nampak sempurna..jadi siapa-siapa yang nak cuba..jangan takut-takut ok..tak jadi buat sampai jadi..hehehe..

Bahan-bahan

80g putih telur (2biji saiz A yang telah disimpan dalam peti ais 2-3 hari dan dibiarkan pada suhu bilik sebelum digunakan)
65g gula kastor
80g serbuk badam
140g gula icing
secubit cream of tatar
Sedikit pewarna


Sebelum kita mulakan, lakar bentuk bulat pada kertas minyak (baking paper)


 Ayak gula icing dan serbuk badam..ketepikan dulu

 Dalam bekas yang lain..masukkan putih telur yang telah di asing dari kuning telur..pastikan tak ada sedikit pun kuning telur dalam putih telur ni tau..
pukul sedikit telur putih pada kelajuan sederhana..dah nampak berbuih sedikit masukkan secubit Cream of tatar dan gula kastor..pukul pada kelajuan tinggi sampai putih telur bertanduk, semasa mixer tengah berputar boleh masukkan setitik warna yang digemari..



 ni la rupenya putih telur yang bertanduk tu..lau berani terbalikkan la..kalau tak jatuh atau meleleh dah jadi la tu kalau tak,hmm apa lagi putar balik sampai jadi macam tu..
 lepas tu masukkan sedikit dulu badam dan gula icing yang diayak tadi ke dalam bekas putih telur dan dengan menggunakan spatula kuap balik perlahan-lahan..jangan pandai-pandai guna mixer pulak..kalau nak guna juga silakan..setelah sebati masukkan lagi,sedikit demi sedikit baki badam dan icing tadi,kuap balik sampai habis semuanya semuanya..SD lakukan tiga kali..

 Masukkan adunan tadi ke dalam piping bag dan picit ke atas baking paper ikut bulatan yang kita dah buat tadi..** tips= untuk dapatkan permukaan yang licin dan tak ada nampak tocang, basuh tangan dulu bagi bersih-bersih, dengan memgunakan jari, celup jari di dalam air dan tekan-tekan tocang tadi bagi rata..
Dah nampak cun semuanya..yang ni la kn sabar ni..kena rehatkan dulu macaroon ni sampai bila kita sentuh dah tak melekat di jari..lama juga la bergantung kepada cuaca..jika cuaca panas dalam 30 minit hingga 1 jam..Bila dah ok, bakar pada suhu 150 selama 15 minit..

Selamat Mencuba!! :-)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK CIPTA TERPELIHARA SYAF DELIGHT